W skład Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wchodzi:
1) Grzegorz Olewiński – Przewodniczący Komisji
2) Sylwia Pijanka – Z-ca Przewodniczącego
3) Jolanta Augustyniak – Sekretarz
4) Barbara Smolarek – Członek
5) Katarzyna Lewandowska – Członek
Kontakt:
tel. (046) 831-41-36
fax. (046) 831-42-89
Godziny urzędowania:
poniedziałek – środa: 7.30 – 15.30,
czwartek: 7.30 – 16.30,
piątek: 7.30 – 14.30.
Program GKRPA w Nowym Kawęczynie na 2017 rok
UCHWAŁA NR XXIV/115/2016
Rady Gminy w Nowym Kawęczynie
z dnia 21 grudnia 2016 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2017
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 i poz. 1579) i art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487 i poz. 1893) Rada Gminy w Nowym Kawęczynie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się “Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2017” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2017 roku i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
Przewodnicząca
Rady Gminy
Małgorzata Meszka
Załącznik do Uchwały Nr XXIV/115/2016 Rady Gminy w Nowym Kawęczynie z dnia 21 grudnia 2016r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2017
TREŚĆ PROGRAMU
- Źródła finansowania programu.
- Cele działań w zakresie profilaktyki.
- Główne kierunki działań zawartych w programie.
- Zadania i ich opis /formy realizacji/.
- Instytucje, stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
- Preliminarz.
- Harmonogram działań.
- Uwagi końcowe i załączniki.
OPIS POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ
I. Źródła finansowania.
W roku 2017 środki na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych pozyskane zostaną głównie z opłat za wydanie i korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Wpłaty do budżetu planowane są na kwotę 29.400,00 zł.
II. Cele działań zawartych w programie.
- Zmniejszenie rozmiaru problemów alkoholowych występujących na terenie gminy.
- Zapobieganie powstaniu nowych przypadków patologii w tym zakresie.
- Uświadomienie mieszkańcom gminy głównie młodym o istniejących innych używkach mających negatywny wpływ na zdrowie.
- Promowanie zdrowego stylu życia – kształtowanie postaw prozdrowotnych.
III. Główne kierunki działania.
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrum integracji społecznej.
IV. Opis zadań oraz sposobów wykonania zadań.
- Analiza rozmiarów problemów alkoholowych na terenie gminy:
- oszacowanie ilości osób dotkniętych alkoholizmem,
- wyłonienie dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym,
- określenie wieku inicjacji alkoholowej u młodzieży,
- ocena zagrożenia młodzieży problemami narkomani,
- rozpoznanie zjawiska przemocy wobec dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym.
Formy zbierania informacji: rozmowy, wywiady, ankiety przeprowadzane przy okazji zajęć z dziećmi.
Realizatorzy: członkowie komisji, osoby prowadzące zajęcia z dziećmi, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Przygotowanie materiałów zawierających dane (adresy, telefony) o miejscach, instytucjach i osobach udzielających pomocy rodzinom dotkniętych alkoholizmem lub przemocą. Ulotki będą stale odświeżane i aktualizowane, aby zachęcały do ich czytania. Wykorzystany będzie sprzęt komputerowy znajdujący się w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
Realizatorzy: członkowie komisji.
- Popularyzowanie treści antyalkoholowych w tekstach wykorzystanych przez małe formy teatralne w szkołach w czasie zajęć pozalekcyjnych.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Organizowanie przez szkoły imprez turystycznych z programem profilaktyki przeciwalkoholowej i promującej zdrowy styl życia. Mogą to być również Zielone Szkoły dla dzieci o tematyce ekologicznej, prozdrowotnej i przeciwalkoholowej. Programy realizowane przez nauczycieli.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele, specjaliści w określonej dziedzinie.
- Organizowanie konkursów o tematyce uwzględniającej profilaktykę uzależnień (konkursy literackie, plastyczne, festiwale piosenki, prezentacje małych form teatralnych, sportowe).
Realizatorzy: członkowie komisji, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Objęcie specjalnymi formami letniego wypoczynku z programem nakierowanym na dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i używkami w szczególnie dotkliwy sposób, poprzez kierowanie na kolonie prowadzone przez profesjonalnych organizatorów o dużym doświadczeniu w tym zakresie.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Uwzględnianie tematyki rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie gminy w działaniach oświatowych i wychowawczych prowadzonych również przez:
- służbę zdrowia (lekarze rodzinni w czasie indywidualnych rozmów, pielęgniarki w realizacji tematyki oświaty zdrowotnej),
- Gminną Bibliotekę Publiczną w czasie działań kulturalnych,
- katechetów (akcentowanie postaw protrzeźwościowych w dążeniu do ładu moralnego),
- policję w czasie pogadanek wygłaszanych do młodzieży.
- Komisja będzie realizowała zadania z zakresu zatrudnienia socjalnego w przypadku wystąpienia takiej potrzeby.
Realizatorzy: członkowie komisji.
- Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz osób zagrożonych uzależnieniem poprzez:
- rozmowy interwencyjno – motywacyjne podejmowane z inicjatywy komisji,
- motywowanie do kontaktów z Poradnią Leczenia Uzależnień w Skierniewicach,
- ewentualne kierowanie na badania do biegłego sądowego,
- w razie konieczności kierowanie wniosków do Sądu o przymus leczenia odwykowego w oparciu o art. 24 i 25 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Realizatorzy: członkowie komisji, psycholog, psychiatra, lekarz.
- Prowadzenie kontroli oraz podejmowanie interwencji w przypadku rażącego naruszenia zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczących:
- reklamy napojów alkoholowych,
- ograniczeń sprzedaży osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw.
Realizatorzy: członkowie komisji.
V. Instytucje, Stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
Skuteczność realizacji programu w dużej mierze zależy od stworzenia szerokiego frontu działań profilaktyki antyalkoholowej i używek z udziałem grup i osób, którym te problemy są bliskie.
Wskazane jest więc pozyskiwanie do działań:
- Nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum.
- Katechetów.
- Pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Ośrodka Zdrowia.
- Gminnej Biblioteki Publicznej.
- Komendy Miejskiej Policji w Skierniewicach.
- Poradni Leczenia Uzależnień w Skierniewicach.
- Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego.
VI. Preliminarz.
ZADANIA |
KOSZTY |
|
1. | Diagnoza środowiska – badanie skali problemów. |
Koszty własne. |
2. | Dożywianie dzieci. |
8.000 zł. |
3. | Porady prawne, opinie biegłych oraz pomoc dla osób uzależnionych, opłaty sądowe. |
600 zł. |
4. | Zakupy leków, zabiegi chirurgiczne – implantacja leku |
1.150 zł. |
5.
|
Zielone Szkoły, wycieczki szkolne z programem o tematyce antyalkoholowej i letni wypoczynek dla dzieci z rodzin szczególnie potrzebujących pomocy terapeutycznej oraz wyjazdy i dofinansowanie do spektakli o tematyce profilaktycznej, zakup płyt CD i DVD z programami profilaktycznymi. |
9.000 zł. |
6.
|
Pomoc Dzieciom Niepełnosprawnym z Ośrodka Opiekuńczo –Rehabilitacyjnego w Skierniewicach. |
1.000 zł. |
7.
|
Zakup nagród dla drużyn biorących udział w rozgrywkach sportowych i sprzętu sportowego dla szkół. |
1.450 zł |
8. | Badania psychologiczne. |
500 zł. |
9. | Wspieranie centrum integracji społecznej. |
700 zł |
10.
|
Działalność organizacyjna komisji:
– szkolenie członków komisji i właścicieli sklepów – zakup materiałów biurowych, – diety członków komisji za udział w posiedzeniach w kwocie 80 zł za każde posiedzenie. |
7.000 zł. |
VII. Harmonogram działań.
1. | Zebrania komisji związane z koordynacją działań programowych | – 2 razy na kwartał |
2. | Diagnoza środowiska | – cały rok. |
3. | Wykonanie i kolportaż ulotki własnej | – kwiecień – grudzień 2017. |
4. | Konkursy w szkołach | – cały rok według planów wychowawczych szkół. |
5. | Imprezy turystyczne, wycieczki szkolne i zielone szkoły z programem antyalkoholowym oraz wypoczynek letni | – cały rok. |
6. | Profilaktyka masowa, oświata zdrowotna i protrzeźwościowa | – cały rok. |
7. | Profilaktyczna działalność informacyjna, edukacyjna i szkoleniowa w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych | – cały rok. |
8. | Składanie informacji rocznej Radzie Gminy Nowy Kawęczyn o realizacji zadań ujętych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | – do końca stycznia 2018 roku. |
9. | Składanie rocznego sprawozdanie do Urzędu Marszałkowskiego | – do 15 kwietnia 2018 roku |
VIII. Uwagi.
- W przypadku, gdyby wpływy z opłat za koncesje na sprzedaż napojów alkoholowych okazały się wyższe niż planowane, to dodatkowe kwoty przeznaczone zostaną na profilaktyczne szkolenie rodziców.
- W przypadku, gdy nie zostaną wykorzystane środki przewidziane w gminnym programie na konkretne zadania, komisja może wnioskować o przeniesienie środków na inne zadania określone w dziale IV
- Koszty podane w preliminarzu obejmują wszystkie wydatki ponoszone w ramach realizacji zadania. Podane kwoty są sumą zawierającą między innymi wynagrodzenia dla realizatorów, zakup materiałów i pomocy dydaktycznych, koszty dojazdów itp.
- Do każdego zadania ustalony będzie plan wykonania i może być analizowany na zebraniu komisji.
- W realizowaniu programu akcentowane jest łączenie działań profilaktycznych i terapeutycznych z możliwością atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu przez dzieci i młodzież oraz rozwijanie zainteresowań.
Program GKRPA w Nowym Kawęczynie na 2016 rok
UCHWAŁA NR XIII/62/2015
Rady Gminy w Nowym Kawęczynie
z dnia 16 grudnia 2015 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515) i art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2015 r. poz. 1286) Rada Gminy w Nowym Kawęczynie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się “Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2016 ” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 roku i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
Przewodnicząca
Rady Gminy
Małgorzata Meszka
Załącznik do Uchwały Nr XIII/62/2015 Rady Gminy w Nowym Kawęczynie z dnia 16 grudnia 2015r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
NA ROK 2016
TREŚĆ PROGRAMU
- Źródła finansowania programu.
- Cele działań w zakresie profilaktyki.
- Główne kierunki działań zawartych w programie.
- Zadania i ich opis /formy realizacji/.
- Instytucje, stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
- Preliminarz.
- Harmonogram działań.
- Uwagi końcowe i załączniki.
OPIS POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ
I. Źródła finansowania.
W roku 2016 środki na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych pozyskane zostaną głównie z opłat za wydanie i korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Wpłaty do budżetu planowane są na kwotę 29.400,00 zł.
II. Cele działań zawartych w programie.
- Zmniejszenie rozmiaru problemów alkoholowych występujących na terenie gminy.
- Zapobieganie powstaniu nowych przypadków patologii w tym zakresie.
- Uświadomienie mieszkańcom gminy głównie młodym o istniejących innych używkach mających negatywny wpływ na zdrowie.
- Promowanie zdrowego stylu życia – kształtowanie postaw prozdrowotnych.
III. Główne kierunki działania.
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrum integracji społecznej.
IV. Opis zadań oraz sposobów wykonania zadań.
- Analiza rozmiarów problemów alkoholowych na terenie gminy:
- oszacowanie ilości osób dotkniętych alkoholizmem,
- wyłonienie dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym,
- określenie wieku inicjacji alkoholowej u młodzieży,
- ocena zagrożenia młodzieży problemami narkomani,
- rozpoznanie zjawiska przemocy wobec dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym.
Formy zbierania informacji: rozmowy, wywiady, ankiety przeprowadzane przy okazji zajęć z dziećmi.
Realizatorzy: członkowie komisji, osoby prowadzące zajęcia z dziećmi, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Przygotowanie materiałów zawierających dane (adresy, telefony) o miejscach, instytucjach i osobach udzielających pomocy rodzinom dotkniętych alkoholizmem lub przemocą. Ulotki będą stale odświeżane i aktualizowane, aby zachęcały do ich czytania. Wykorzystany będzie sprzęt komputerowy znajdujący się w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
Realizatorzy: członkowie komisji.
- Popularyzowanie treści antyalkoholowych w tekstach wykorzystanych przez małe formy teatralne w szkołach w czasie zajęć pozalekcyjnych.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Organizowanie przez szkoły imprez turystycznych z programem profilaktyki przeciwalkoholowej i promującej zdrowy styl życia. Mogą to być również Zielone Szkoły dla dzieci o tematyce ekologicznej, prozdrowotnej i przeciwalkoholowej. Programy realizowane przez nauczycieli.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele, specjaliści w określonej dziedzinie.
- Organizowanie konkursów o tematyce uwzględniającej profilaktykę uzależnień (konkursy literackie, plastyczne, festiwale piosenki, prezentacje małych form teatralnych, sportowe).
Realizatorzy: członkowie komisji, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Objęcie specjalnymi formami letniego wypoczynku z programem nakierowanym na dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i używkami w szczególnie dotkliwy sposób, poprzez kierowanie na kolonie prowadzone przez profesjonalnych organizatorów o dużym doświadczeniu w tym zakresie.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Uwzględnianie tematyki rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie gminy w działaniach oświatowych i wychowawczych prowadzonych również przez:
- służbę zdrowia (lekarze rodzinni w czasie indywidualnych rozmów, pielęgniarki w realizacji tematyki oświaty zdrowotnej),
- Gminną Bibliotekę Publiczną w czasie działań kulturalnych,
- katechetów (akcentowanie postaw protrzeźwościowych w dążeniu do ładu moralnego),
- policję w czasie pogadanek wygłaszanych do młodzieży.
- Komisja będzie realizowała zadania z zakresu zatrudnienia socjalnego w przypadku wystąpienia takiej potrzeby.
Realizatorzy: członkowie komisji.
- Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz osób zagrożonych uzależnieniem poprzez:
- rozmowy interwencyjno – motywacyjne podejmowane z inicjatywy komisji,
- motywowanie do kontaktów z Poradnią Leczenia Uzależnień w Skierniewicach,
- ewentualne kierowanie na badania do biegłego sądowego,
- w razie konieczności kierowanie wniosków do Sądu o przymus leczenia odwykowego w oparciu o art. 24 i 25 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Realizatorzy: członkowie komisji, psycholog, psychiatra, lekarz.
- Prowadzenie kontroli oraz podejmowanie interwencji w przypadku rażącego naruszenia zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczących:
- reklamy napojów alkoholowych,
- ograniczeń sprzedaży osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw.
Realizatorzy: członkowie komisji.
V. Instytucje, Stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
Skuteczność realizacji programu w dużej mierze zależy od stworzenia szerokiego frontu działań profilaktyki antyalkoholowej i używek z udziałem grup i osób, którym te problemy są bliskie.
Wskazane jest więc pozyskiwanie do działań:
- Nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum.
- Katechetów.
- Pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Ośrodka Zdrowia.
- Gminnej Biblioteki Publicznej.
- Komendy Miejskiej Policji w Skierniewicach.
- Poradni Leczenia Uzależnień w Skierniewicach.
- Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego.
VI. Preliminarz.
ZADANIA |
KOSZTY |
|
1. | Diagnoza środowiska – badanie skali problemów. |
Koszty własne. |
2. | Dożywianie dzieci. |
11.000 zł. |
3. | Porady prawne, opinie biegłych oraz pomoc dla osób uzależnionych, opłaty sądowe. |
600 zł. |
4. | Zakupy leków. |
250 zł. |
5.
|
Zielone Szkoły, wycieczki szkolne z programem o tematyce antyalkoholowej i letni wypoczynek dla dzieci z rodzin szczególnie potrzebujących pomocy terapeutycznej oraz wyjazdy i dofinansowanie do spektakli o tematyce profilaktycznej, zakup płyt CD i DVD z programami profilaktycznymi. |
9.900 zł. |
6.
|
Pomoc Dzieciom Niepełnosprawnym z Ośrodka Opiekuńczo – Rehabilitacyjnego w Skierniewicach. |
1.000 zł. |
7.
|
Zakup nagród dla drużyn biorących udział w rozgrywkach sportowych i sprzętu sportowego dla szkół. |
1.450 zł |
8. | Badania psychologiczne. |
500 zł. |
9. | Wspieranie centrum integracji społecznej. |
700 zł |
10.
|
Działalność organizacyjna komisji:
– szkolenie członków komisji, – zakup materiałów biurowych, – wynagrodzenie w formie diety członków komisji za udział w posiedzeniach w kwocie 80 zł za każde posiedzenie. |
4.000 zł. |
VII. Harmonogram działań.
1. | Zebrania komisji związane z koordynacją działań programowych | – 2 razy na kwartał |
2. | Diagnoza środowiska | – cały rok. |
3. | Wykonanie i kolportaż ulotki własnej | – kwiecień – grudzień 2016. |
4. | Konkursy w szkołach | – cały rok według planów wychowawczych szkół. |
5. | Imprezy turystyczne, wycieczki szkolne i zielone szkoły z programem antyalkoholowym oraz wypoczynek letni | – cały rok. |
6. | Profilaktyka masowa, oświata zdrowotna i protrzeźwościowa | – cały rok. |
7. | Profilaktyczna działalność informacyjna, edukacyjna i szkoleniowa w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych | – cały rok. |
8. | Składanie informacji rocznej Radzie Gminy Nowy Kawęczyn o realizacji zadań ujętych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | – do końca stycznia 2017 roku. |
9. | Składanie rocznego sprawozdanie do Urzędu Marszałkowskiego | – do 15 kwietnia 2017 roku |
VIII. Uwagi.
- W przypadku, gdyby wpływy z opłat za koncesje na sprzedaż napojów alkoholowych okazały się wyższe niż planowane, to dodatkowe kwoty przeznaczone zostaną na profilaktyczne szkolenie rodziców.
- W przypadku, gdy nie zostaną wykorzystane środki przewidziane w gminnym programie na konkretne zadania, komisja może wnioskować o przeniesienie środków na inne zadania określone w dziale IV
- Koszty podane w preliminarzu obejmują wszystkie wydatki ponoszone w ramach realizacji zadania. Podane kwoty są sumą zawierającą między innymi wynagrodzenia dla realizatorów, zakup materiałów i pomocy dydaktycznych, koszty dojazdów itp.
- Do każdego zadania ustalony będzie plan wykonania i może być analizowany na zebraniu komisji.
- W realizowaniu programu akcentowane jest łączenie działań profilaktycznych i terapeutycznych z możliwością atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu przez dzieci i młodzież oraz rozwijanie zainteresowań.
Program GKRPA w Nowym Kawęczynie na 2015 rok
UCHWAŁA NR III/9/2014
Rady Gminy w Nowym Kawęczynie
z dnia 30 grudnia 2014 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2015
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645, poz. 1318; z 2014 r. poz. 379 i poz. 1072) i art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 i 405; z 2013 r. poz. 1563; z 2014 r. poz. 1188) Rada Gminy w Nowym Kawęczynie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się “Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2015 ” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2015 roku i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
Przewodnicząca
Rady Gminy
Małgorzata Meszka
Załącznik do Uchwały Nr III/ 9/2014 Rady Gminy w Nowym Kawęczynie z dnia 30 grudnia 2014 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
NA ROK 2015
TREŚĆ PROGRAMU
- Źródła finansowania programu.
- Cele działań w zakresie profilaktyki.
- Główne kierunki działań zawartych w programie.
- Zadania i ich opis /formy realizacji/.
- Instytucje, stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
- Preliminarz.
- Harmonogram działań.
- Uwagi końcowe i załączniki.
OPIS POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ
I. Źródła finansowania.
W roku 2015 środki na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych pozyskane zostaną głównie z opłat za wydanie i korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Wpłaty do budżetu planowane są na kwotę 26.250,00 zł.
II. Cele działań zawartych w programie.
- Zmniejszenie rozmiaru problemów alkoholowych występujących na terenie gminy.
- Zapobieganie powstaniu nowych przypadków patologii w tym zakresie.
- Uświadomienie mieszkańcom gminy głównie młodym o istniejących innych używkach mających negatywny wpływ na zdrowie.
- Promowanie zdrowego stylu życia – kształtowanie postaw prozdrowotnych.
III. Główne kierunki działania.
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrum integracji społecznej.
IV. Opis zadań oraz sposobów wykonania zadań.
- Analiza rozmiarów problemów alkoholowych na terenie gminy:
- oszacowanie ilości osób dotkniętych alkoholizmem,
- wyłonienie dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym,
- określenie wieku inicjacji alkoholowej u młodzieży,
- ocena zagrożenia młodzieży problemami narkomani,
- rozpoznanie zjawiska przemocy wobec dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym.
Formy zbierania informacji: rozmowy, wywiady, ankiety przeprowadzane przy okazji zajęć z dziećmi.
Realizatorzy: członkowie komisji, osoby prowadzące zajęcia z dziećmi, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Przygotowanie materiałów zawierających dane (adresy, telefony) o miejscach, instytucjach i osobach udzielających pomocy rodzinom dotkniętych alkoholizmem lub przemocą. Ulotki będą stale odświeżane i aktualizowane, aby zachęcały do ich czytania. Wykorzystany będzie sprzęt komputerowy znajdujący się w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
Realizatorzy: członkowie komisji.
- Popularyzowanie treści antyalkoholowych w tekstach wykorzystanych przez małe formy teatralne w szkołach w czasie zajęć pozalekcyjnych.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Organizowanie przez szkoły imprez turystycznych z programem profilaktyki przeciwalkoholowej i promującej zdrowy styl życia. Mogą to być również Zielone Szkoły dla dzieci o tematyce ekologicznej, prozdrowotnej i przeciwalkoholowej. Programy realizowane przez nauczycieli.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele, specjaliści w określonej dziedzinie.
- Organizowanie konkursów o tematyce uwzględniającej profilaktykę uzależnień (konkursy literackie, plastyczne, festiwale piosenki, prezentacje małych form teatralnych, sportowe).
Realizatorzy: członkowie komisji, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Objęcie specjalnymi formami letniego wypoczynku z programem nakierowanym na dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i używkami w szczególnie dotkliwy sposób, poprzez kierowanie na kolonie prowadzone przez profesjonalnych organizatorów o dużym doświadczeniu w tym zakresie.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Uwzględnianie tematyki rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie gminy w działaniach oświatowych i wychowawczych prowadzonych również przez:
- służbę zdrowia (lekarze rodzinni w czasie indywidualnych rozmów, pielęgniarki w realizacji tematyki oświaty zdrowotnej),
- Gminną Bibliotekę Publiczną w czasie działań kulturalnych,
- katechetów (akcentowanie postaw protrzeźwościowych w dążeniu do ładu moralnego),
- policję w czasie pogadanek wygłaszanych do młodzieży.
- Komisja będzie realizowała zadania z zakresu zatrudnienia socjalnego w przypadku wystąpienia takiej potrzeby.
Realizatorzy: członkowie komisji.
- Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz osób zagrożonych uzależnieniem poprzez:
- rozmowy interwencyjno – motywacyjne podejmowane z inicjatywy komisji,
- motywowanie do kontaktów z Poradnią Leczenia Uzależnień w Skierniewicach,
- ewentualne kierowanie na badania do biegłego sądowego,
- w razie konieczności kierowanie wniosków do Sądu o przymus leczenia odwykowego w oparciu o art. 24 i 25 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Realizatorzy: członkowie komisji, psycholog, psychiatra, lekarz.
- Prowadzenie kontroli oraz podejmowanie interwencji w przypadku rażącego naruszenia zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczących:
- reklamy napojów alkoholowych,
- ograniczeń sprzedaży osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw.
Realizatorzy: członkowie komisji.
V. Instytucje, Stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
Skuteczność realizacji programu w dużej mierze zależy od stworzenia szerokiego frontu działań profilaktyki antyalkoholowej i używek z udziałem grup i osób, którym te problemy są bliskie.
Wskazane jest więc pozyskiwanie do działań:
- Nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum.
- Katechetów.
- Pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Ośrodka Zdrowia.
- Gminnej Biblioteki Publicznej.
- Komendy Miejskiej Policji w Skierniewicach.
- Poradni Leczenia Uzależnień w Skierniewicach.
- Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego.
VI. Preliminarz.
ZADANIA |
KOSZTY |
|
1. | Diagnoza środowiska – badanie skali problemów. |
Koszty własne. |
2. | Dożywianie dzieci. |
11.000 zł. |
3. | Porady prawne, opinie biegłych oraz pomoc dla osób uzależnionych, opłaty sądowe. |
500 zł. |
4. | Zakupy leków. |
250 zł. |
5.
|
Zielone Szkoły, wycieczki szkolne z programem o tematyce antyalkoholowej i letni wypoczynek dla dzieci z rodzin szczególnie potrzebujących pomocy terapeutycznej oraz wyjazdy i dofinansowanie do spektakli o tematyce profilaktycznej, zakup płyt CD i DVD z programami profilaktycznymi. |
8.100 zł. |
6.
|
Pomoc Dzieciom Niepełnosprawnym z Ośrodka Opiekuńczo –Rehabilitacyjnego w Skierniewicach. |
800 zł. |
7.
|
Zakup nagród dla drużyn biorących udział w rozgrywkach sportowych i sprzętu sportowego dla szkół. |
1.000 zł |
8. | Badania psychologiczne. |
400 zł. |
9. | Wspieranie centrum integracji społecznej. |
700 zł |
10.
|
Działalność organizacyjna komisji:
– szkolenie członków komisji, – zakup materiałów biurowych, – wynagrodzenie w formie diety członków komisji za udział w posiedzeniach w kwocie 80 zł za każde posiedzenie. |
3.500 zł. |
VII. Harmonogram działań.
1. | Zebrania komisji związane z koordynacją działań programowych | – 2 razy na kwartał |
2. | Diagnoza środowiska | – cały rok. |
3. | Wykonanie i kolportaż ulotki własnej | – kwiecień – grudzień 2015. |
4. | Konkursy w szkołach | – cały rok według planów wychowawczych szkół. |
5. | Imprezy turystyczne, wycieczki szkolne i zielone szkoły z programem antyalkoholowym oraz wypoczynek letni | – cały rok. |
6. | Profilaktyka masowa, oświata zdrowotna i protrzeźwościowa | – cały rok. |
7. | Profilaktyczna działalność informacyjna, edukacyjna i szkoleniowa w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych | – cały rok. |
8. | Składanie informacji rocznej Radzie Gminy Nowy Kawęczyn o realizacji zadań ujętych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | – do końca stycznia 2016 roku. |
9. | Składanie rocznego sprawozdanie do Urzędu Marszałkowskiego | – do 15 kwietnia 2016 roku |
VIII. Uwagi.
- W przypadku, gdyby wpływy z opłat za koncesje na sprzedaż napojów alkoholowych okazały się wyższe niż planowane, to dodatkowe kwoty przeznaczone zostaną na profilaktyczne szkolenie rodziców.
- W przypadku, gdy nie zostaną wykorzystane środki przewidziane w gminnym programie na konkretne zadania, komisja może wnioskować o przeniesienie środków na inne zadania określone w dziale IV
- Koszty podane w preliminarzu obejmują wszystkie wydatki ponoszone w ramach realizacji zadania. Podane kwoty są sumą zawierającą między innymi wynagrodzenia dla realizatorów, zakup materiałów i pomocy dydaktycznych, koszty dojazdów itp.
- Do każdego zadania ustalony będzie plan wykonania i może być analizowany na zebraniu komisji.
- W realizowaniu programu akcentowane jest łączenie działań profilaktycznych i terapeutycznych z możliwością atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu przez dzieci i młodzież oraz rozwijanie zainteresowań.
Program GKRPA w Nowym Kawęczynie na 2014 rok
UCHWAŁA NR XXXI/157/2013
Rady Gminy w Nowym Kawęczynie
z dnia 30 grudnia 2013 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2014
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645 i 1318) i art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356 i 405) Rada Gminy w Nowym Kawęczynie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się “Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2014 ” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2014 roku i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
Przewodnicząca
Rady Gminy
Małgorzata Meszka
Załącznik do Uchwały Nr XXXI/157/2013 Rady Gminy w Nowym Kawęczynie z dnia 30 grudnia 2013 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2014
TREŚĆ PROGRAMU
- Źródła finansowania programu.
- Cele działań w zakresie profilaktyki.
- Główne kierunki działań zawartych w programie.
- Zadania i ich opis /formy realizacji/.
- Instytucje, stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
- Preliminarz.
- Harmonogram działań.
- Uwagi końcowe i załączniki.
OPIS POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ
I. Źródła finansowania.
W roku 2014 środki na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych pozyskane zostaną głównie z opłat za wydanie i korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Wpłaty do budżetu planowane są na kwotę 29.400,00 zł.
II. Cele działań zawartych w programie.
- Zmniejszenie rozmiaru problemów alkoholowych występujących na terenie gminy.
- Zapobieganie powstaniu nowych przypadków patologii w tym zakresie.
- Uświadomienie mieszkańcom gminy głównie młodym o istniejących innych używkach mających negatywny wpływ na zdrowie.
- Promowanie zdrowego stylu życia – kształtowanie postaw prozdrowotnych.
III. Główne kierunki działania.
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrum integracji społecznej.
IV. Opis zadań oraz sposobów wykonania zadań.
- Analiza rozmiarów problemów alkoholowych na terenie gminy:
- oszacowanie ilości osób dotkniętych alkoholizmem,
- wyłonienie dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym,
- określenie wieku inicjacji alkoholowej u młodzieży,
- ocena zagrożenia młodzieży problemami narkomani,
- rozpoznanie zjawiska przemocy wobec dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym.
Formy zbierania informacji: rozmowy, wywiady, ankiety przeprowadzane przy okazji zajęć z dziećmi.
Realizatorzy: członkowie komisji, osoby prowadzące zajęcia z dziećmi, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
2. Przygotowanie materiałów zawierających dane (adresy, telefony) o miejscach, instytucjach i osobach udzielających pomocy rodzinom dotkniętych alkoholizmem lub przemocą. Ulotki będą stale odświeżane i aktualizowane, aby zachęcały do ich czytania. Wykorzystany będzie sprzęt komputerowy znajdujący się w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
Realizatorzy: członkowie komisji.
3. Popularyzowanie treści antyalkoholowych w tekstach wykorzystanych przez małe formy teatralne w szkołach w czasie zajęć pozalekcyjnych.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
4. Organizowanie przez szkoły imprez turystycznych z programem profilaktyki przeciwalkoholowej i promującej zdrowy styl życia. Mogą to być również Zielone Szkoły dla dzieci o tematyce ekologicznej, prozdrowotnej i przeciwalkoholowej. Programy realizowane przez nauczycieli.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele, specjaliści w określonej dziedzinie.
5. Organizowanie konkursów o tematyce uwzględniającej profilaktykę uzależnień (konkursy literackie, plastyczne, festiwale piosenki, prezentacje małych form teatralnych, sportowe).
Realizatorzy: członkowie komisji, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
6. Objęcie specjalnymi formami letniego wypoczynku z programem nakierowanym na dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i używkami w szczególnie dotkliwy sposób, poprzez kierowanie na kolonie prowadzone przez profesjonalnych organizatorów o dużym doświadczeniu w tym zakresie.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
7. Uwzględnianie tematyki rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie gminy w działaniach oświatowych i wychowawczych prowadzonych również przez:
- służbę zdrowia (lekarze rodzinni w czasie indywidualnych rozmów, pielęgniarki w realizacji tematyki oświaty zdrowotnej),
- Gminną Bibliotekę Publiczną w czasie działań kulturalnych,
- katechetów (akcentowanie postaw protrzeźwościowych w dążeniu do ładu moralnego),
- policję w czasie pogadanek wygłaszanych do młodzieży.
8. Komisja będzie realizowała zadania z zakresu zatrudnienia socjalnego w przypadku wystąpienia takiej potrzeby.
Realizatorzy: członkowie komisji.
9. Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz osób zagrożonych uzależnieniem poprzez:
- rozmowy interwencyjno – motywacyjne podejmowane z inicjatywy komisji,
- motywowanie do kontaktów z Poradnią Leczenia Uzależnień w Skierniewicach,
- ewentualne kierowanie na badania do biegłego sądowego,
- w razie konieczności kierowanie wniosków do Sądu o przymus leczenia odwykowego w oparciu o art. 24 i 25 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Realizatorzy: członkowie komisji, psycholog, psychiatra, lekarz.
10. Prowadzenie kontroli oraz podejmowanie interwencji w przypadku rażącego naruszenia zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczących:
- reklamy napojów alkoholowych,
- ograniczeń sprzedaży osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw.
Realizatorzy: członkowie komisji.
V. Instytucje, Stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
Skuteczność realizacji programu w dużej mierze zależy od stworzenia szerokiego frontu działań profilaktyki antyalkoholowej i używek z udziałem grup i osób, którym te problemy są bliskie. Wskazane jest więc pozyskiwanie do działań:
- Nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum.
- Katechetów.
- Pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Ośrodka Zdrowia.
- Gminnej Biblioteki Publicznej.
- Komendy Miejskiej Policji w Skierniewicach.
- Poradni Leczenia Uzależnień w Skierniewicach.
- Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego.
VI. Preliminarz.
ZADANIA | KOSZTY | |
1. | Diagnoza środowiska – badanie skali problemów. |
Koszty własne. |
2. | Dożywianie dzieci. |
12.000 zł. |
3. | Porady prawne, opinie biegłych oraz pomoc dla osób uzależnionych, opłaty sądowe. |
650 zł. |
4. | Zakupy leków. |
250 zł. |
5.
|
Zielone Szkoły, wycieczki szkolne z programem o tematyce antyalkoholowej i letni wypoczynek dla dzieci z rodzin szczególnie potrzebujących pomocy terapeutycznej oraz wyjazdy i dofinansowanie do spektakli o tematyce profilaktycznej, zakup płyt CD i DVD z programami profilaktycznymi. |
9.000 zł. |
6.
|
Pomoc Dzieciom Niepełnosprawnym z Ośrodka Opiekuńczo- Rehabilitacyjnego w Skierniewicach. |
1.000 zł. |
7.
|
Zakup nagród dla drużyn biorących udział w rozgrywkach sportowych i sprzętu sportowego dla szkół. |
1.200 zł |
8. | Badania psychologiczne. |
400 zł. |
9. | Wspieranie centrum integracji społecznej. |
900 zł |
10.
|
Działalność organizacyjna komisji:
– szkolenie członków komisji, – zakup materiałów biurowych, – wynagrodzenie w formie diety członków komisji za udział w posiedzeniach w kwocie 80 zł za każde posiedzenie. |
4.000 zł. |
VII. Harmonogram działań.
1. | Zebrania komisji związane z koordynacją działań programowych | – 2 razy na kwartał |
2. | Diagnoza środowiska | – cały rok. |
3. | Wykonanie i kolportaż ulotki własnej | – kwiecień – grudzień 2014. |
4. | Konkursy w szkołach | – cały rok według planów wychowawczych szkół. |
5. | Imprezy turystyczne, wycieczki szkolne i zielone szkoły z programem antyalkoholowym oraz wypoczynek letni | – cały rok. |
6. | Profilaktyka masowa, oświata zdrowotna i protrzeźwościowa | – cały rok. |
7. | Profilaktyczna działalność informacyjna, edukacyjna i szkoleniowa w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych | – cały rok. |
8. | Składanie informacji rocznej Radzie Gminy Nowy Kawęczyn o realizacji zadań ujętych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | – do końca stycznia 2015 roku. |
9. | Składanie rocznego sprawozdanie do Urzędu Marszałkowskiego | – do 15 kwietnia 2015 roku |
VIII. Uwagi.
- W przypadku, gdyby wpływy z opłat za koncesje na sprzedaż napojów alkoholowych okazały się wyższe niż planowane, to dodatkowe kwoty przeznaczone zostaną na profilaktyczne szkolenie rodziców.
- W przypadku, gdy nie zostaną wykorzystane środki przewidziane w gminnym programie na konkretne zadania, komisja może wnioskować o przeniesienie środków na inne zadania określone w dziale IV
- Koszty podane w preliminarzu obejmują wszystkie wydatki ponoszone w ramach realizacji zadania. Podane kwoty są sumą zawierającą między innymi wynagrodzenia dla realizatorów, zakup materiałów i pomocy dydaktycznych, koszty dojazdów itp.
- Do każdego zadania ustalony będzie plan wykonania i może być analizowany na zebraniu komisji.
- W realizowaniu programu akcentowane jest łączenie działań profilaktycznych i terapeutycznych z możliwością atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu przez dzieci i młodzież oraz rozwijanie zainteresowań.
Program GKRPA w Nowym Kawęczynie na 2013 rok
CHWAŁA NR XXI/99/2012
Rady Gminy w Nowym Kawęczynie
z dnia 28 grudnia 2012 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2013
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281; z 2012 r. poz. 567) i art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356) Rada Gminy w Nowym Kawęczynie uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwala się “Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2013 ” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2013 roku i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
Przewodnicząca
Rady Gminy
Małgorzata Meszka
Załącznik do Uchwały Nr XXI/99/2012 Rady Gminy w Nowym Kawęczynie z dnia 28 grudnia 2012 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2013
TREŚĆ PROGRAMU
- Źródła finansowania programu.
- Cele działań w zakresie profilaktyki.
- Główne kierunki działań zawartych w programie.
- Zadania i ich opis /formy realizacji/.
- Instytucje, stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
- Preliminarz.
- Harmonogram działań.
- Uwagi końcowe i załączniki.
OPIS POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ
- I. Źródła finansowania.
W roku 2013 środki na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych pozyskane zostaną głównie z opłat za wydanie i korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Wpłaty do budżetu planowane są na kwotę 32.900 zł.
- II. Cele działań zawartych w programie.
- Zmniejszenie rozmiaru problemów alkoholowych występujących na terenie gminy.
- Zapobieganie powstaniu nowych przypadków patologii w tym zakresie.
- Uświadomienie mieszkańcom gminy głównie młodym o istniejących innych używkach mających negatywny wpływ na zdrowie.
- Promowanie zdrowego stylu życia – kształtowanie postaw prozdrowotnych.
- III. Główne kierunki działania.
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrum integracji społecznej.
- IV. Opis zadań oraz sposobów wykonania zadań.
- Analiza rozmiarów problemów alkoholowych na terenie gminy:
– oszacowanie ilości osób dotkniętych alkoholizmem,
– wyłonienie dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym,
– określenie wieku inicjacji alkoholowej u młodzieży,
– ocena zagrożenia młodzieży problemami narkomani,
– rozpoznanie zjawiska przemocy wobec dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym.
Formy zbierania informacji: rozmowy, wywiady, ankiety przeprowadzane przy okazji zajęć z dziećmi.
Realizatorzy: członkowie komisji, osoby prowadzące zajęcia z dziećmi, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Przygotowanie materiałów zawierających dane (adresy, telefony) o miejscach, instytucjach i osobach udzielających pomocy rodzinom dotkniętych alkoholizmem lub przemocą. Ulotki będą stale odświeżane i aktualizowane, aby zachęcały do ich czytania. Wykorzystany będzie sprzęt komputerowy znajdujący się w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
Realizatorzy: członkowie komisji.
- Popularyzowanie treści antyalkoholowych w tekstach wykorzystanych przez małe formy teatralne w szkołach w czasie zajęć pozalekcyjnych.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Organizowanie przez szkoły imprez turystycznych z programem profilaktyki przeciwalkoholowej i promującej zdrowy styl życia. Mogą to być również Zielone Szkoły dla dzieci o tematyce ekologicznej, prozdrowotnej i przeciwalkoholowej. Programy realizowane przez nauczycieli.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele, specjaliści w określonej dziedzinie.
- Organizowanie konkursów o tematyce uwzględniającej profilaktykę uzależnień (konkursy literackie, plastyczne, festiwale piosenki, prezentacje małych form teatralnych, sportowe).
Realizatorzy: członkowie komisji, dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Objęcie specjalnymi formami letniego wypoczynku z programem nakierowanym na dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i używkami w szczególnie dotkliwy sposób, poprzez kierowanie na kolonie prowadzone przez profesjonalnych organizatorów o dużym doświadczeniu w tym zakresie.
Realizatorzy: dyrektorzy szkół, nauczyciele.
- Uwzględnianie tematyki rozwiązywania problemów alkoholowych na terenie gminy w działaniach oświatowych i wychowawczych prowadzonych również przez:
– służbę zdrowia (lekarze rodzinni w czasie indywidualnych rozmów, pielęgniarki w realizacji tematyki oświaty zdrowotnej),
– Gminną Bibliotekę Publiczną w czasie działań kulturalnych,
– katechetów (akcentowanie postaw protrzeźwościowych w dążeniu do ładu moralnego),
– policję w czasie pogadanek wygłaszanych do młodzieży.
- Komisja będzie realizowała zadania z zakresu zatrudnienia socjalnego w przypadku
wystąpienia takiej potrzeby.
Realizatorzy: członkowie komisji.
- Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz osób zagrożonych uzależnieniem poprzez:
– rozmowy interwencyjno – motywacyjne podejmowane z inicjatywy komisji,
– motywowanie do kontaktów z Poradnią Leczenia Uzależnień w Skierniewicach,
– ewentualne kierowanie na badania do biegłego sądowego,
– w razie konieczności kierowanie wniosków do Sądu o przymus leczenia odwykowego w oparciu o art. 24 i 25 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Realizatorzy: członkowie komisji, psycholog, psychiatra, lekarz.
10. Prowadzenie kontroli oraz podejmowanie interwencji w przypadku rażącego naruszenia zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczących:
– reklamy napojów alkoholowych,
– ograniczeń sprzedaży osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw.
Realizatorzy: członkowie komisji.
- V. Instytucje, Stowarzyszenia i osoby fizyczne współdziałające w realizacji programu.
Skuteczność realizacji programu w dużej mierze zależy od stworzenia szerokiego frontu działań profilaktyki antyalkoholowej i używek z udziałem grup i osób, którym te problemy są bliskie.
Wskazane jest więc pozyskiwanie do działań:
- Nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjum.
- Katechetów.
- Pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
- Ośrodka Zdrowia.
- Gminnej Biblioteki Publicznej.
- Komendy Miejskiej Policji w Skierniewicach.
- Poradni Leczenia Uzależnień w Skierniewicach.
- Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego.
- VI. Preliminarz.
ZADANIA |
KOSZTY |
|
1. |
Diagnoza środowiska – badanie skali problemów. |
Koszty własne. |
2. |
Dożywianie dzieci. |
12.000 zł. |
3. |
Porady prawne, opinie biegłych oraz pomoc dla osób uzależnionych, opłaty sądowe. |
650 zł. |
4. |
Zakupy leków. |
250 zł. |
5. |
Zielone Szkoły z programem o tematyce antyalkoholowej i letni
wypoczynek dla dzieci z rodzin szczególnie potrzebujących pomocy terapeutycznej oraz wyjazdy i dofinansowanie do spektakli o tematyce profilaktycznej, zakup płyt CD i DVD z programami profilaktycznymi. |
11.400 zł. |
6. |
Pomoc Dzieciom Niepełnosprawnym z Ośrodka Opiekuńczo –
Rehabilitacyjnego w Skierniewicach. |
1.000 zł. |
7. |
Zakup nagród dla drużyn biorących udział w rozgrywkach
sportowych i sprzętu sportowego dla szkół. |
2.000 zł |
8. |
Badania psychologiczne. |
400 zł. |
9. |
Wspieranie centrum integracji społecznej. |
900 zł |
10. |
Działalność organizacyjna komisji:
– szkolenie członków komisji, – zakup materiałów biurowych, – wynagrodzenie w formie diety członków komisji za udział w posiedzeniach w kwocie 80 zł za każde posiedzenie. |
4.100 zł. |
- VII. Harmonogram działań.
1. |
Zebrania komisji związane z koordynacją działań programowych | – 2 razy na kwartał |
2. |
Diagnoza środowiska | – cały rok. |
3. |
Wykonanie i kolportaż ulotki własnej | – kwiecień – grudzień 2013. |
4. |
Konkursy w szkołach | – cały rok według planów wychowawczych szkół. |
5. |
Imprezy turystyczne i zielone szkoły z programem antyalkoholowym oraz wypoczynek letni | – kwiecień – wrzesień 2013. |
6. |
Profilaktyka masowa, oświata zdrowotna i protrzeźwościowa | – cały rok. |
7. |
Profilaktyczna działalność informacyjna, edukacyjna i szkoleniowa w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych | – cały rok. |
8. |
Składanie informacji rocznej Radzie Gminy Nowy Kawęczyn o realizacji zadań ujętych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | – do końca stycznia 2014 roku. |
9. |
Składanie rocznego sprawozdanie do Urzędu Marszałkowskiego | – do 15 kwietnia 2014 roku |
VIII. Uwagi.
- W przypadku, gdyby wpływy z opłat za koncesje na sprzedaż napojów alkoholowych okazały się wyższe niż planowane, to dodatkowe kwoty przeznaczone zostaną na profilaktyczne szkolenie rodziców.
- W przypadku, gdy nie zostaną wykorzystane środki przewidziane w gminnym programie na konkretne zadania, komisja może wnioskować o przeniesienie środków na inne zadania określone w dziale IV programu.
- Koszty podane w preliminarzu obejmują wszystkie wydatki ponoszone w ramach realizacji zadania. Podane kwoty są sumą zawierającą między innymi wynagrodzenia dla realizatorów, zakup materiałów i pomocy dydaktycznych, koszty dojazdów itp.
- Do każdego zadania ustalony będzie plan wykonania i może być analizowany na zebraniu komisji.
- W realizowaniu programu akcentowane jest łączenie działań profilaktycznych i terapeutycznych z możliwością atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu przez dzieci i młodzież oraz rozwijanie zainteresowań.